| A Hip-Hop igazi atyja: Robert Moses – Bronx az tvenes, hatvanas vekben
1953-ban j idszmts kezddtt a New York City letben. Bronx kzept egyre hosszabb ember ksztette svny, vgja kett. Az svny ksbbi neve: Cross-Bronx Expressway. Egszen az tvenes vekig Bronx szorgalmas, fleg munksosztlybeli kzssgeknek adott otthont, ahol a klnbz ncij emigrns csoportok viszonylag bkessgben s egyetrtsben ltek egyms mellett. A Bronx sorsa igazbl 1929-ben pecsteldtt meg, amikor klnbz zleti krk nyomsra a New York-i Fejlesztsi Bizottsg egy j fejlesztsi tervet fogadott el. A terv egyszer volt: Manhattan, mint az zleti vilg kzpontja, melyet krkrs autplya rendszer kzvetlenl ktne ssze a krnyez elvrosokkal. Az autplyk termszetesen a Manhattan krlvev kerletek, gy Bronx szvn keresztl haladt. A kormnypnzekbl tmogatott program pldtlan hatalmat adott Robert Moses kezbe, aki nem zavartatta magt, s egyetlen tollvonssal hagyta jv a hatvanezer Bronx-i otthonnak elbulldzerezst, „tbb ember van tban, ennyi az egsz”, mintha csak szmokrl lenne sz. A beruhzsnak azonban visszafordthatatlan eredmnyei voltak. Hirtelen sehol sem voltak az egyre prosperl zsid s olasz csaldok, akik az autplyt kvetve a napfnyes elvrosokba kltztek. Helyket a bels kerletekbl kiszorult szegny Afro-Amerikai s Puerto Rico-i csaldok kezdtk megtlteni, olyan – Moses grandizus laksptsi projektjnek keretben ptett – laktelepeken, mint a Bronx River Houses, Soundview Houses vagy a Milkbrook Houses. Ezek a laktelepek a jl cseng „torony a parkban” elvet kvetve hsz-huszont emeletes plet-mamutok voltak, gyakran tbb szz lakst magukba foglalva. Br papron mindez eszmnyein hangzott, a problma mshol volt keresend. A mr emltett olasz s zsid csaldok nemcsak vagyonukat vittk magukkal, de munkahelyeiket is. A hetvenes vek kzepre a Bronx hatszzezer ipari munkahelyet vesztett, a szektor negyven szzalka elvndorolt. A munkanlklisg a fiatalok krben az ijeszt hatvan szzalkot verdeste, s egyes kerletekben a nyolcvan szzalkos munkanlklisg sem volt ritka. Az egyre lejjebb cssz helyi gazdasg egy sajtos „ipargat” tallt magnak. A hztulajdonosok s biztost trsasgok egymssal karltve az resen ll, pusztul hzakat egyszeren felgyjtottk. Mindenki jl jrt. A hztulajdonosok a mr semmire nem hasznlhat pletek utn begyjtttk a biztostsi djat, a biztostok pedig mg tbb biztostst adtak el. Amikor egy plet mr semmi profitot nem hozott, jttek a gyjtogatk. A gyakorlat egy id utn olyan mretet lttt, hogy a vrosrsz az 1970-es vtizedben negyvenhromezer lakst vesztett, csupn 1973 s 1975 kztt harmincezer tzesetet jelentettek a Bronxban. Dl Bronx siralmas kpet festett. Kigett pletek, gyakran egsz hztmbk, melyeket j lakk vettek birtokukba: heroin fggk s a bandk uraltk a harmadik vilgra hasonlt tjkpet. Na igen a bandk. A hatalmas mreteket lt munkanlklisg s kbtszer-fggsg problmjt a bandk tetztk. Bandk mr a negyvenes-tvenes vekben jelen voltak a krnyken, de ez itt mr egszen ms volt. Nem egyszer iskola utni csavargsokrl, verekedsekrl szlt ez mr. Dl Bronx inkbb hasonltott egy hbors vezetre, ahol minden hztmb, kerlet egy-egy banda felsgterlete volt. Savage Skulls (Barbr Koponyk), Black Spades (Fekete Pikkek), Savage Nomads (Barbr Nomdok), Seven Immortals (Halhatatlan Hetek), Ghetto Brothers (Gett Testvrek) voltak az j urak. Gyakran elg volt egy rossz utcba fordulni vagy rossz dolgot mondani, s a tveds az illet letbe kerlt. A bandk fleg Afro-Amerikaiak, s Puerto Riciak voltak, akik kedvenc idtltse egyms gyeplsa volt, de gyakran kerltek sszetzsbe szak Bronx fehr bandival. Mivel egyms szapulsnl mr csak a vdtelen egyedlllk kirablsa s megflemltse volt „szrakoztatbb”, ezrt nehz volt kvlllnak maradni. Ha tindzser voltl Dl Bronxban s lni akartl, valamelyik brigdba be kellett lpned. A msik nagy vonzereje a bandknak a valahov tartozs volt. Sokan msodik (gyakran igazi) csaldjukra leltek, ahol hasonl gondolkods trsakra, megrt flekre talltak.
A hrom keresztapa
Ahogy mondani szoktk, a nehz krlmnyek mindig j tptalaja a kreativitsnak. Ez gy tnik, klnsen igaz a fekete zenre, hiszen a rabszolgasors a blues szletshez vezetett, a jazz nagy rszben a faji elnyomsnak volt ksznhet. Amint ltjuk a hip-hop is hasonl, nem ppen idelis „tptalajnak” ksznheti megszletst. Afrika Bambaataa szerint a hetvenes vekre az emberek, fleg a nk belefradtak a bandkba, a folyamatos hborzsba, a nvekv kbtszerezsbe. Az nkifejezs j tjait prbltk felfedezni. Pr ember azt mondta: elg ebbl az rtelmetlen erszakbl, a puszttsbl, s megprbltak valami pozitvat alkotni. Amikor a hip-hop szletsrl beszlnk, hrom embert szoks a „keresztapkknt” emlegetni: Afrika Bambaatat, Kool Herct s Grandmaster Flasht, s szles krben elfogadott 1973, mint az j kultra szletsi ve.
Kool Herc, az els
Kool Herc, polgri nevn Clive Campbell Jamaikn szletett s fiatalon itt szvta magba a sziget „Sound System” kultrjt. desapja oly sok jamaikaihoz hasonlan a hatvanas vekben gy dnttt, Amerikba telepti t a csaldot egy jobb let remnyben. Clive 1967-ben tizenkt vesen kltztt New Yorkba, az akkor mr Dl Bronxban l desapjt kvetve. Mr ekkor eljtszadozott apja lemezjtszival otthon, de els nyilvnos szereplst tulajdonkppen nvrnek ksznhetjk. „Pnzre volt szksgem, mert kezddtt az iskola. s amikor kezddik az iskolav, olyan cuccokat akarsz, amik senki msnak sincsenek, hogy jl nzz ki”, vallja Cindy Campbell. Teht az tlet egyszer volt: kibreltk laktelepi hz „kzssgi szobjt”, levittk a csald felszerelst, vettek pr veg srt s dtt s meghirdettk a bulit. A dolog olyan jl sikerlt, hogy gy dntttek kthetente, havonta megismtlik. Cindy intzte az intzni valt, Herc pedig, aki 190 cetijvel mr ekkor mindenki fl magasodott – innen a nv, mely a Herkules (Hercules) rvidtse – a zenrt volt felels. Mg ekkoriban Manhattanben s Amerika tbbi rszn a disco kezdett divatba jnni, a Bronx kznsge a durvbb, fekete hangzsra volt kvncsi. James Brown „Give it up or turn it loose-ja” a Rare Earth „Get Ready-je” volt az, amire igazn lzba jttek. A „Get Ready” klnsen nagy kedvenc volt, mert huszonegy perces hosszsgval lehetsget adott a komoly tncosoknak, hogy bemutassk mozdulataikat, klnsen a kt perces dob szl volt az, mely igazn lzba hozta ket. Kool Herc egy id utn arra is figyelmes lett, hogy ezek a dob szlk milyen npszerek. „Ahogy ott lltam s cigarettzs kzben vrtam a lemez vgt arra lettem figyelmes, hogy egyes emberek bizonyos rszeit vrjk a szmoknak.” Ezek a rszek a mr elbb is emltett dob szlk vagy angol nevn „breakek” voltak, amikor a vokalista s a tbbi hangszer kiesik, s csak a ritmus szekcin mlik, mi trtnik. Herc elkezdte azokat a dalokat keresni, melyekben meghatroz break van, szmok, melyek nvjegyv vltak: Incredible Bongo Band „Apache” s „Bongo Rock”, Dennis Coffey „Scorpio” vagy egyes James Brown ntk. Ezzel prhuzamosan kifejlesztette „krhinta” technikjt, amikor ugyanazon lemez kt pldnya segtsgvel ezeket a gyakran csak nhny msodperces breakeket j dalokk formlta a kt lemez oda-vissza vltogatsval. Kzben npszersge egyre ntt, idvel kintte a kzssgi szobt, s parkokban kezdett jtszani. Jamaikbl azonban nem csak a sound systemet hozta magval, de a jamaikai DJ-k, a „selectorok” toastols stlust is, ahol a mikrofonba a tncosoknak rvid instrukcikat adva s a szmokat rvid rmekben bemutatva szrakoztatta a zenn tl a kznsget. Ksbb erre mr kln embere volt, MC Coke La Rock, aki tovbb fzve ezeket a rvid sorokat, egsz rmeket kezdett fabriklni, ezrt t tartjk az els MC-nek. Herc nevhez fzdik az els csapat megalaktsa is. Ahogy npszersge ntt, nhny tehetsges tncost, DJ-t, MC-t gyjttt maga kr. Coke La Rock mellett DJ AJ, DJ Timmy Tim, DJ Clark Kent the Rock Machine, Blackjack, LeBrew, Whiz Kid s mg sokan msok alkottk a csapatot, akiket, mint Herculoids ismert mindenki.
Afrika Bambaataa, a Zulu kirly
Amg Herc a breakekre koncentrlt bks bulikon, a Bronx egy msik kerletben tovbbra is a bandk uralkodtak. A Bronx River Houses nev laktelep a Black Spades terlete volt. A foly msik oldala a Puerto Rico-i banda, a Savage Skulls terlete volt. gy tnt ennek a hbornak sosem lesz vge. Azonban a hetvenes vek elejn egy j, karizmatikus vezet tnt fel a Black Spades sorai kztt. Afrika Bambaatanak hvtk. Bambaataa a Bronx River laktelep egyik toronyhznak fldszintjn ntt fel a hatvanas vekben. Mind polgri nevt, mind letkort szigoran rztt homly fedi, de amit tudni lehet, hogy a hetvenes vekre lett a Black Spades fnke. A nv, Afrika Bambaataa egy 1964-es film, a „Zulu-bl” ered. A film a Zulu trzs s a Brit Birodalom XIX szzadi csatrozsairl szl Dl-Afrikban. Bambaataa lett alapveten vltoztatta meg ez a film. Elhatrozsra jutott, hogy vget vet a bandk kztti hborzsnak s egyesti a Bronx bandit ezzel jra bkt teremtve. Megalaptotta a Zulu Nation-t, melynek filozfija a „bke, szeretet, egysg s a szrakozs” lett. Bulikat kezdett szervezni a Bronx River kzepn tallhat kzssgi hzban, s addig amg valaki bkessgben s tisztelettel jtt, trt karokkal vrtk. „A clom az volt, hogy annyi embert egyestsek, amennyit csak tudok, hogy meglltsam az erszakot.” Eleinte a Black Spades-bl kialakult j szervezetet a rivlis bandk gyanval fogadtk, de ahogy egyre tbben beszltek a Bronx River-i bulikrl, a bks hangulatrl s hogy ktttsg nlkl milyen jl rzik magukat az emberek, a bandk sorra adtk be a derekukat. Termszetesen Bam mindezt nem rte volna el a zene nlkl. Mg Herc breakjeivel szrakoztatta a kznsgt, Bambaataa eklektikus DJ szettjeivel hdtott. A mra knonn vlt breakeken kvl a Kraftwerktl klasszikus Soul-on s Rhythm and Blues-on t a TV reklmokig mindent magba foglal szettjei rvn nyerte el a „Master of Records” cmet. A Zulu Nation, mely t alapt taggal indult lassan egsz szervezett fejldtt, sajt szablyzattal, venknti gylsekkel, melynek mra tagjai vannak az egsz vilgon Japntl az Egyeslt llamokig. Tbbek kztt nagymrtkben neki ksznhet, hogy maga a mfaj kilpett a Dl Bronx toronyhzainak s kigett pleteinek rnykbl, amikor a Bronxot mr kinve a belvrosban kezdett bulikon jtszani s szervezni, egy idre egyestve mg az akkori belvrosi Punk kultrt a hip-hoppal. Valamit az egysg nevben volt az, aki az els ni MC-ket szerepeltette Sha Rock s Queen Lisa Lee szemlyben. Terve tbb-kevsb bevlt, hiszen a ks hetvenes vekre a bandk helyt a klnbz B-Boy csapatok vettk t, akik immr bksebben, a tnctren s a hzak falain s a metr kocsikon vvtk „csatikat”.
Grandmaster Flash, a technikus
A triumvirtus harmadik tagja Grandmaster Flash, polgri nevn Joseph Saddler. Flash szintn a Karibi szigetvilgbl val, csaldja Barbadosrl szrmazik. maga mr New Yorkban szletett. Kisgyermek kortl rdekeltk a lemezek s a lemezjtsz. rdekldsrt azonban kemny rat fizetett. „Apmnak lemezgyjtemnye volt a mindene. Ezrt aztn megmondta: „Soha ne lssalak a lemezeim krl!”, persze n amint kilpett a hzbl mris a lemezei kztt kutattam, amirt aztn rendszeresen jl elfenekelt”. Szerencsre ez nem btortotta el Flasht. Azonban eleinte nem volt se komoly gyjtemnye, sem drga felszerelse. Ezrt maradt a stlus. Flash Herctl eltanulta a break, egy msik DJ-tl, DJ Pete Jonestl a mixels fontossgt. Jones nem volt hip-hop DJ, discoban utazott, azonban Herc-el szemben szettjeit a folyamatossg jellemezve, a vgtelen folyamm mixelve az egymst kvet szmokat. Mg Herc csak „visszadobta” a tt a break kezdetre, azltal igen sokszor temksst okozva, Pete Jones lgyan egymsba vezette a szmokat. Pete Jonest figyelve s otthon a vgtelensgig gyakorolva rjtt, hogy a lemezrl, mint egy rrl le lehet olvasni a break kezdett s vgt. Utols lpsknt, technikusi tanulmnyainak is ksznheten sszetkolt egy rendszert, melynek segtsgvel elre bele tudott hallgatni egy flhallgatn keresztl a msodik lemezbe. Flash „quick mixnek” nevezte el a technikt. (Ma taln ez kiss nevetsgesnek tnik, hiszen erre minden kever kpes, azonban ne felejtsk el, hogy mindez a hetvenes vek, s a Bronx). Vgl hnapokon ttart fradhatatlan gyakorls kvetkezett, s vgl ’75 nyarn a nagykznsg el llt. Azonban a reakci elmaradt. Azaz inkbb nem elmaradt, hanem nem trtnt semmi. Az emberek rtetlenkedve lltak. „s kb egy htig srtam”, vallja Flash. Aztn rjtt a megoldsra. A technika nem minden, ettl mg nem fog a kznsg megrlni. Elhatrozta, hogy egy vokalistval egszt ki a msort. Ekkor kerlt Cowboy a kpbe. Cowboy valamikor Black Spade volt, aztn amikor elkezdett Flash-el lgni kiderlt, hogy van tehetsge, mint MC. A sorokbl lassan rm prok, a rm prokbl versszakok lettek. Cowboyhoz csatlakozott mg kt Flash buli ltogat, Melle Mel s Kidd Creole, megalakult a Grandmaster Flash and the Three MCs, majd a Furious Four s vgl a Furious Five. Mindemellett mg ott volt Theodore, Flash tizenhrom ves prtfogoltja. A legenda szerint a ksbbi Grandwizard Theodore egyik nap otthon gyakorolt, mikor anyja rszlt, hogy halktsa le a zent. Theodore nem akarta elveszteni a rszt, amit ppen hallgatott, ezrt rtenyerelt a lemezre, mg a lemezjtsz tovbb prgtt alatta. Karcos hangra lett figyelmes. Amikor anyja kiment a szobbl elkezdett ezzel a hanggal ksrletezni, ide-oda hzogatva a lemezt a t alatt. Kicsit fejlesztette, ritmust vitt bele, majd pr ht mlva megmutatta Flashnek. Mg pr ht s mr bulikon scratch-elt Flash s Theodore, az emberek pedig csak multak. Ezzel egytt eleinte Flash technikjt, a quick mixet lenzte a tbbi DJ: „lemezrombol, gy neveztek a htam mgtt”, magyarzza Flash. Kzben Flash egyre fejlesztette, csiszolgatta tudst, mr csukott szemmel, a lemezjtszknak httal, knykkel, lbbal scratchelt, kevert. Az MCk energikus msorukkal ktttk le a kznsget, aki szma is csak egyre nt s Flash vgl befutott. „Kifigurztak nhny vig, „te vagy aki tnkreteszi a lemezeket”, de vgl stlust kellett vltaniuk”, nevet nem kis megelgedssel a „Nagymester” manapsg. | |